miércoles, octubre 25, 2006

"Peripateín" amb Aristòtil!


De la mà del mestre Aristòtil atreveix-te a fer una passejada per algunes de les gran preguntes que es va fer.

Tria 1 d'aquestes tres preguntes, reflexiona i argumenta una possible resposta en no més de 10 línies. Bon "peripateín", filòsof/a!!!




1. Els nostres coneixementsprecedeixen tots de l'experiència (de la nostra observació del món), o hi ha coneixements innats?
2. Quan una fulla s'asseca, és que el color verd s'ha convertit en castany? Això és possible? Canvia el color o canvia de color?
3. Què és l'atzar o la casualitat? Es donen en la naturalesa? Tot esdeveniment succeeix per o per a un fi?

17 comentarios:

Ferran Ballescà dijo...

Hola madre, sóc el primer (així no m'oblidaré de fer el comentari) xD

Els nostres coneixements procedeixen tots de l'experiència (de la nostra observació del món), o hi ha coneixements innats?

És en el moment en que l'home neix quan es forma la unitat substancial d'ànima i cos que el compon.

Per tant, és clar que si l'home s'ha originat en el moment del seu naixement, és impossible que provingui d'un món anterior.

Si l'home no prové de cap món anterior, no pot tenir en el seu propi sí cap font de coneixement. És a dir, que la persona humana no neix amb coneixements.

No obstant, sabem per experiència que l'home només és capaç de ser feliç quan obra bé. Llavors, és evident que aquesta conducta ve determinada per uns principis ètics que no s'adquireixen sino que ja tenim predeterminats. Negar això és negar el valor de l'experiència i la identitat de la pròpia naturalesa humana.

En resum, l'home neix sense coneixements innats exceptuant els valors ètics que determinen la seva pròpia naturalesa que l'encamina a ser feliç.

Bon cap de setmana! (Avui és dijous :D)

Cecilia dijo...

3. ¿Qué es el azar o la casualidad? ¿Se dan en la naturaleza? ¿Todo hecho sucede por un fin?

El azar o la casualidad es todo aquello que sucede sin que pueda evitarse, debido a una combinación de factores cuyo resultado es impredecible.
Creo que en la naturaleza lo que a menudo llamamos 'azar' es en realidad el orden que tiene todo en la naturaleza, tanto los animales como vegetales y minerales. En la naturaleza hay muchas cosas inexplicables y perfectas a la vez, que se deben más a un orden interno que a la casualidad.
Finalmente, sí creo que todo suceda por un fin, ya que si no tuviera ningún objetivo, no existiría. Todo, incluso las cosas malas y aparentemente inútiles, tiene una finalidad, un porqué de su existencia.

Loli dijo...

(Madre ya puedo comentar! más vale tarde que nunca)
3. ¿Qué es el azar o la casualidad? ¿Se dan en la naturaleza? ¿Todo hecho sucede por un fin?

Según la definición el azar o la casualidad es la combinación de circunstancias que no se pueden prever ni evitar. Sucede y ya está. No hay nada ni nadie que se anteponga a estos hechos causados por el azar.

Y es que en la naturaleza, lo que denominamos azar es a aquello que no sabemos de donde proviene o el porqué de su existencia. Cuando no tenemos explicación alguna, ponemos la casualidad o el azar como medio de esa explicación. Y es que, la naturaleza es algo, a veces un tanto inexplicable, pero a la vez extraordinario. Y es que el ser humano es incapaz de modificarla. Así que imaginémonos lo divina y perfecta que es la naturaleza como para que digamos que toda ella es una simple casualidad.

Por eso creo que en según que casos la casualidad o el azar están, pero en la naturaleza y en la vida en general estamos por una razón no por azar, porque las plantas existen para que los herbívoros puedan comer, para que a la vez los carnívoros puedan alimentarse de ellos y así sucesivamente.

Victor Navarro dijo...

eis madre! (Avui m'he enrecordat avanç XD)
1. Els nostres coneixements precedeixen tots de l'experiència (de la nostra observació del món), o hi ha coneixements innats?

L'home quan neix no té ningún coneixement adquirid previament. el que provoca que l´home pugui arribara tenir un coneixement de les coses recau en l'experiències de les ciutacions que va adquirin un matiex durant la vida. A mesura que vagi pasan la vida i la maduració de l'home prevalgui en el seu interior, el coneixement de les coses i les consequències de les accions produides es fara present.

Anónimo dijo...

¿Que es el azar o la casualidad? ¿Se dan en la naturaleza? ¿Todo hecho sucede por un fin?

El azar o la casualidad es todo conjunto de situaciones que suceden sin un orden previsto y que no podemos prever ni evitar, este conjunto de situaciones muchas veces se relacionan al destino este concepto de destino siempre es muy subjetiva dependiendo de la persona hay gente que cree en el y otra que no.
El azar y casualidad es un conjunto de circunstancias que nadie puede prever sucede sin razón alguna. Por tanto nada ni nadie puede interponerse ha hechos del azar o la casualidad

En la naturaleza nos encontramos con cosas tan perfectas y divinas que dudamos de su existencia. Es cuando utilizamos el concepto de azar o casualidad ya que nos encontramos tan confusos ante la perfección de la naturaleza que no sabemos a que concepto atribuirle su existencia. No sabemos el porque de su creación o de donde proviene. Por esta razón nos hacemos creer a nosotros mismo que es el azar el que actuado pero no es así.

En la naturaleza todo se basa en un orden interior, tal y como nos es un ejemplo la cadena alimenticia o la extinción de los dinosaurios. Si las plantas existen es para que los herbívoros puedan alimentarse u otro ejemplo si los mamuts o dinosaurios dejaron de existir es por instinto de supervivencia, es decir porque para dar paso a otros animales. Así que finalmente decir que si que creo que todo tenga su fin. Hasta las cosas mas innecesarias o que no creemos que lo tengan, si que lo tienen.

Anónimo dijo...

madre no se porque no me deja ponerme un nombre asi que soi anonima de momento soi la raquel XD

ALBI dijo...

• Entenem per atzar una combinació de circumstàncies que no es poden preveure ni evitar.


• En la naturalesa com en la vida, l’atzar existeix i dóna explicació als fets o successos imprevisibles i que per nosaltres són desconeguts. El fet de que ens sorprenguin alguns fenòmens de la naturalesa és la demostració de que l’ordre natural no sempre ha de ser previsible.


• Si, realment tot succés té un fi, a vegades passen cosses que ens sorprenen, però que tenen com conseqüència uns fins determinats que per a nosaltres en aquell moment són desconeguts

pims dijo...

¿Que es el azar o la casualidad? ¿Se dan en la naturaleza? ¿Todo hecho sucede por un fin?

El azar o la casualidad es todo conjunto de situaciones que suceden sin un orden previsto y que no podemos prever ni evitar. Este conjunto de situaciones muchas veces se relacionan al destino.El destino siempre ha sido un concepto muy subjetivo, dependiendo de la persona hay gente que cree en él y otra que no.

El azar y casualidad es un conjunto de circunstancias que nadie puede prever sucede sin razón alguna. Por tanto nada ni nadie puede interponerse a hechos del azar o la casualidad

En la naturaleza nos encontramos con cosas tan perfectas y divinas que dudamos de su existencia. Es cuando utilizamos el concepto de azar o casualidad ya que nos encontramos tan confusos ante la perfección de la naturaleza que no sabemos a que concepto atribuirle su existencia. No sabemos el porque de su creación o de donde proviene. Por esta razón nos hacemos creer a nosotros mismo que es el azar el que actuado pero no es así.

En la naturaleza todo se basa en un orden interior, tal y como nos es un ejemplo la cadena alimenticia o la extinción de los dinosaurios. Si las plantas existen es para que los herbívoros puedan alimentarse u otro ejemplo si los mamuts o dinosaurios dejaron de existir es por instinto de supervivencia, es decir porque para dar paso a otros animales. Así que finalmente decir que si que creo que todo tenga su fin. Hasta las cosas mas innecesarias o que no creemos que lo tengan, si que lo tienen.

pims dijo...

uee!!madre el usuario anonimo y pims es el mismo ya he adivinado porque no me dejaba publicarlo. Era por el nombre d usuario, ya esta todo arreglado jeje

Anna Argemí dijo...

Hola Madre:

1. Els nostres coneixementsprecedeixen tots de l'experiència (de la nostra observació del món), o hi ha coneixements innats?

quan un home es crea, es crea per primera vegada i per tant cap part d'aquest ha viscut en un altre món. Mirant des d'aquesta perspectiva, veiem que l'home quan neix no té cap font de coneixament i que tot el que més endavant sap li ve donat perl'experiènia, és d'allà d'on l'homa adquireix tot el que sap.

Per tant, l'home qun neix no té coneixaments innats i tot el que sap ho adquireix a partir de l'experiència viscuda.

bufff.. (de poc me n'oblido)

JAVI dijo...

1 - Els nostres coneixements precedeixen tots de l'experiència (de la nostra observació del món), o hi ha coneixements innats?

El principi basic d'Aristótil és que tot coneixement procedeix de l'experiència, del que es singular i concret= capacitat d'abstracció=inteligencia dels primers principis. Aquets són evident e indemostrables ja que es tracta d’un coneixement cert per causes(necesaris i universals). No hi ha coneixements innats.

ranpopo dijo...

miri mare avui m'ha agradat especialment el tema, això de poder escriure el que et ve al cap sense por a les represàlies és molt bo, aquí li deixo la parrafada de la semtana, que en són 4:

3. L’atzar o la casualitat són
simplement fets que succeeixen sense que ens ho esperem, fet en els quals tenim poca fe, o poques possibilitats segons els nostres raonaments. Per tant podem dir que sí que existeix l’atzar, però no des del punt de vista de molta gent, que és que l’atzar en el que succeeixin fets de manera inexplicable, o que no entra en la nostre raó. Però per a mi de veritat l’atzar es troba present sempre a les nostres vides, és simplement tot allò que ens passa, el motor de la nostra vida. La majoria de coses que ens passen no pensem que passin, però ho fan, per tant l’atzar ens acompanya sempre i es culpable de tot allò que ens passa.

L’atzar a la natura és el mateix que a les nostres vides, són fets que passen, però dels quals la gent es sorprèn que passin justament com passen. Segons aquest criteri, qualsevol cosa que passés com passa seria fet de l’atzar a la natura, per tant l’atzar a la natura és només com passen les coses.

No crec que tot succeeixi per a un fi, el que passa és que el sol fet de que passi alguna cosa desencadena el desenvolupament d’altres accions o fet, i aquesta cadena de esdeveniments porten a la realització d’un fi, però una sola acció o fet no ens pot portar mai a un fi, ja que és impossible. Sempre hi ha d’haver una combinació o cadena de fets, per exemple, importa en lloc on siguis, l’hora i el que facis, per tant en aquest cas ja hi intervenen tres factors o fets, que han sigut produïts per altres fet, per tant un sol fet no pot conduir a una conclusió. Tot el que fem està relacionat entre si. El nostre primer fet ha sigut néixer, a partit d’aquí les cadenes d’esdeveniments no ha parat d’actuar, cada cosa que fem porta a una altre, per tant tot el que fem avui pot canviar el nostre futur immediat o llunyà.

En conclusió (personal) hem de ser correctes sempre a l’hora d’actuar i pensar en les conseqüències que ens pot portar, ja que l’atzar i els esdeveniments successius ens poden portar a multitud de finals diferents.

VISCA EL 漫画!!!!!!!!
A VERA SI SAPS K VOL DIR, JEJE ES PROU FÀCIL CONEIXENT-ME.

Patty Ribas dijo...

1. Els nostres coneixements precedeixen tots de l'experiència (de la nostra observació del món), o hi ha coneixements innats?


Per Aristótil el coneixement de l'home es cuan es crea per primera vegada y per lo tant no te res adquirit sinó que ho va adquirint a mesura que va apsant el temps allo que es singular i concret.
per tant l'home no te coneixements imnats sinó que els va adquirint.

Pedro Grases dijo...

¿Nuestros conocimientos vienen todos de la experiencia (de nuestra observación del mundo) o hay conocimientos innatos?

Según Aristóteles no hay conocimiento innato por tanto todos nuestros conocimientos vienen de la experiencia. Aristóteles afirma que nuestra mente es una “tabula rasa” (no poseemos ningún conocimiento innato cuando nacemos) todo los conocimientos que poseemos son adquiridos por medio de la experiencia. Para Aristóteles la experiencia es muy importante ya que piensa que la realidad única y verdadera es la realidad sensible. Por tanto piensa que la realidad sensible es imprescindible para elevarse hasta el conocimiento superior.

La realidad tiene una composición hilemórfica (materia y forma) y por tanto es nuestra mente la que es capaz de separar esta materia de la forma y poder llegar a una definición universal

Anónimo dijo...

caro*


Que es el azar o la casualidad? ¿Se dan en la naturaleza? ¿Todo hecho sucede por un fin?

Todo lo que suede por casulidad es algo que sucede sin aviso previo, inesperdamente. yo creo que la casualidad no existe, que todo sucede por alguna razón.
un buen ejemplo que se da en la naturaleza es la cadena alimenticia. Algunos mueren para que vivan otros que tambiém morirán para que otros vivan...eso no se da por casualidad, sino por algo mayor ya planeado. En el dia a dia nos suceden cosas por casualidad que pueden cambiarlo todo. Como no va a ser por lguna razón?

Anónimo dijo...

Thomas

Hola madre más vale tarde que nunca...


¿Nuestros conocimientos vienen todos de la experiencia (de nuestra observación del mundo) o hay conocimientos innatos?

Yo pienso que el conocimiento proviene de nuestra capacidad de indagar en el mundo. El único mundo que existe, el sensible.

Cuando nacemos, el alma y el cuerpo ya son uno mismo. Comienza así lo que será la primera etapa para formar nuestra alma y el conocimiento.

Así pues si el hombre se ha formado en el momento de su nacimiento es imposible que provenga de un mundo anterior o innato.

Lo que si es posible es que su rápida estancia en el mundo no sea la ultima como lo afirma por ejemplo el cristianismo. El ser humano nace sin conocimientos previos.

Pienso que cuando una persona nace, tiene que tener algún valor dentro de si que en un futuro lo caracterice como ser humano y lo diferencie de los demás. Estos valores gracias al conocimiento y la experiencia se consiguen pulir.

Oriol dijo...

ei madre! sento no haver-ho penjat la setmana passada...intentarem, no obstant, reflexionar una m iqueta.

fent referéncia a la primera pregunta: "Els nostres coneixements precedeixen tots de l'experiència (de la nostra observació del món), o hi ha coneixements innats?"

Jo crec que actualment tothom está d'acord amb l'existència dels instints. Auqests per definició, son coneixements innats que tenen tots els éssers vius al neixer. Devant d'aquesta afirmació, però, cal afegir-hi que no tots els coneixements son innats sinó que hi ha que procedeixen de l'experiència.

D'aquesta manera, els éssers vius, mitjançant l'experiència son capaços fins hi tot de corretgir instints i variar-los devant de certes situacions de manera que els permetrà adaptar-se a un medi determinat.

L'ésser humà, com a ser racional que és, és capaç fins hi tot de suprimir els seus instints mitjançant la força de voluntat, per tant, podem afirmar que, tot i la clara precéncia dels coneixements innats, aquests no son ni molt menys els que prevalen en els éssers vius (sobretot en els racionals), ja que l'experiència permetrà adquirir nous coneixements als cuals s'haurán d'adaptar els instints.

Espero que la meva teoría sigui més o menys acceptable... si veus que d'un bon principi no acava de cuallar, al segon carajillo segur que sona bé madre! jejeje...