Plató es va qüestionar sobre la democràcia, però d'altres autors contemporanis també n'han fet del mateix concepte objecte de les seves reflexions. Llegeix el següent text de Marcuse i després intenta resoldre les preguntes:
"En la democràcia de l'abundància es donen abundants discussions, i dintre de l'estructura establerta es mostra una amplia tolerància. Totes les ideologies es poden difondre: la comunista i la feixista, la dretana i l'esquerrana, la del blanc i la del negre, la dels qui volen armaments i la dels qui demanen el desarmament. A més, en debats interminables sobre els mitjans a utilitzar, l'opinió estúpida és tractada amb el mateix respecte que l'opinió intel·ligent, el mal informat pot parlar tant com l'informat, i la propaganda apareix juntament amb l'educació, la veritat amb la falsedat. Aquesta simple tolerància del que té sentit juntament amb el que no en té es justifica amb l'argument democràtic que diu que ningú, ni grup ni individu, no es troba en possessió de tota la veritat ni pot definir plenament el que és encertat o el que és erroni, el bo i el dolent. Per tant, totes les opinions en disputa han de ser sotmeses al "poble" perquè aquest deliberi i esculli. Però jo ja he indicat que la tesi democràtica implica una condició necessària, a saber: que el poble ha d'estar en condicions de deliberar i d'escollir sobre la base del coneixement, que ha de tenir accés a informació autèntica i que, sobre aquesta base, la seva avaluació ha de ser el resultat d'un pensament autònom."
Marcuse, H., "Tolerància repressiva"
Preguntes:
1. De què va el text? (explica-ho amb no més de 50 paraules)
2. Quines 2 ó 3 frases del text et semblen representatives i bàsiques?
3. A continuació et proposo dues explicacions possibles del text. Una és correcta i l'altre és regular. Digues quina és quina i perquè!!!
Primera explicació (A):L'autor constata que en les democràcies es donen moltes deficiències en la seva organització. Critica aquestes deficiències o mancances argumentant que la democràcia, en la seva concepció teòrica, conté una condició necessària sense la qual aquesta no és tal. Quina condició? Que el que delibera i escull, el poble, ha d'estar en condicions de fer-ho, és a dir, ha de tenir coneixement, ha d'estar ben informat i ha de ser capaç de pensament autònom.
Segona explicació (B):L'autor constata que en les democràcies es dóna una gran tolerància quant a la difusió d'ideologies i opinions; així, l'opinió estúpida apareix junt a l'opinió intel·ligent, o la falsedat al costat de la veritat. Una tolerància que es justifica apel·lant a que ningú es troba en possessió de tota la veritat i, per tant, el poble ha d'escollir. L'autor critica aquesta visió argumentant que la democràcia conté una condició necessària, que el poble disposi de coneixement suficient i de pensament autònom.
BON TREBALL, filòsof/a!!!